WIELKANOCNA ZBIÓRKA ŻYWNOŚCI 2021

Godność przy świątecznym stole. Rusza Wielkanocna Zbiórka Żywności

Wyobrażasz sobie Wielkanoc bez majonezu, żurku i innych świątecznych przysmaków? W Polsce żyje wiele osób, które nie będą mogły usiąść przy pełnym stole, bo każdego dnia muszą zdecydować czy pieniądze wydać na jedzenie, leki czy rachunki. Święta to dla nich wyjątkowo trudny czas. Dlatego jak co roku Banki Żywności niosą pomoc i organizują akcję zbierania artykułów spożywczych dla najbardziej potrzebujących. 

Zbiórka stacjonarna

W województwie podlaskim zbiórka żywności pod hasłem “Święta godne, a nie głodne”, w sklepach rozpocznie się15 marca i będzie trwała do 20 marca 2021 r. Zbiórki stacjonarne będą odbywać się w około 200 sklepach w całym województwie przy udziale 40 organizacji. Listę sklepów zbiórki stacjonarnej można znaleźć na: www.zbiorkazywnosci.pl/sklepy/Wyjątkowo w sklepach Lidl zbiórka odbędzie się tydzień później, czyli 26-28 marca.

Podczas zbiórki Bank zachęca do przekazywania przede wszystkim artykułów z długą datą ważności oraz takich, które będzie można wykorzystać do świątecznych potraw. Mąka, olej, cukier na pewno przydadzą się do wielkanocnej baby czy mazurka, a majonez jest nieodzownym towarzyszem jajek i sałatki warzywnej. Nie zapominajmy też o słodkim dodatku w postaci odrobiny słodyczy.

 

Zbiórka online

Wielkanocna Zbiórka Żywności rozpoczęła się już 8 marca i zakończy się w Sobotę Wielkanocną (3 kwietnia).

Wielkanocna Zbiórka Żywności działa jako sklep online zbiorkazywnosci.pl, gdzie kupujemy wirtualny koszyk dla potrzebujących. Jest to rodzaj skarbonki – dzięki zebranym środkom to Banki Żywności zajmują się zakupem produktów do paczek świątecznych.

Taka nowa, wygodna forma wsparcia towarzyszyła już grudniowej Świątecznej Zbiórce Żywności i świetnie przyjęła się wśród użytkowników mediów społecznościowych oraz miłośników zakupów online.

– W zeszłym roku pierwszy raz od ponad 20 lat nie odbyła się zbiórka wielkanocna – początek pandemii był dla nas wszystkich bardzo trudnym momentem. Najważniejsze było i jest dla nas bezpieczeństwo wolontariuszy i darczyńców. Dlatego podczas zakupów w sklepach stacjonarnych produkty można zostawić swobodnie w koszach ustawionych w okolicy kas, a z kolei formuła sklepu online sprawdza się nie tylko w pandemii, ale jest elektronicznym narzędziem do pomagania, dzięki któremu każdy może przyłączyć się do akcji, bo każda, nawet najmniejsza wpłata, ma znaczenie. – podkreśla Romuald Turczyński.

Głód to nie bajka

W Polsce ponad 1,6 miliona osób żyje w skrajnym ubóstwie, co oznacza, że na wszystkie swoje wydatki ma do dyspozycji mniej niż 600 zł miesięcznie. Trwająca od roku pandemia pogorszyła sytuację wielu Polaków, którzy stracili pracę lub ich dochody znacznie zmalały. Osoby starsze, chore, niepełnosprawne, rodziny wielodzietne, samotni rodzice, bezdomni i bezrobotni – to tylko część grup, do których trafia pomoc Banków Żywności i które teraz jeszcze bardziej niż kiedykolwiek potrzebują wsparcia.

 

– Stół ze świątecznymi potrawami to nie tylko zaspokojenie podstawowych potrzeb człowieka, ale też ważny symbol, dający nam poczucie godności, które należy się każdemu, bez względu na status społeczny. A pomoc żywnościowa w obecnych czasach nabiera jeszcze ważniejszego wymiaru – jest znakiem solidarności, bliskości i troski, pomimo fizycznego oddalenia od innych ludzi. – mówi Romuald Turczyński, Prezes Stowarzyszenia Bank Żywności Suwałki – Białystok.

– Bardzo się cieszymy, że marka WINIARY jest partnerem tej ważnej i potrzebnej akcji. Trudno pogodzić się z faktem, że tak wiele osób nie może pozwolić sobie na świąteczne potrawy, podczas gdy średnio w każdej sekundzie wyrzucamy w Polsce aż 153 kg żywności! Dlatego w ramach programu „Pomagamy w gotowaniu i niemarnowaniudzielimy się wiedzą jak zapobiegać marnowaniu jedzenia, a także zachęcamy do dzielenia się pełnowartościową żywnością. Wystarczy niewielki gest– jeden produkt czy wpłata w sklepie. charytatywnym Banków Żywności mogą uratować czyjeś Święta –mówi Marcin Popławski, Dyrektor Dywizji Kulinariów Nestlé w Polsce.

Produkty zebrane w sklepach stacjonarnych i zakupione dzięki zbiórce online będą na bieżąco dystrybuowane do potrzebujących tak, by mogli oni spędzić Święta w spokojnej i domowej atmosferze, bez martwienia się podstawowe rzeczy.

Partnerem strategicznym Wielkanocnej Zbiórki Żywności jest marka WINIARY. Wsparcie komunikacyjne zapewniająagencje Publicis Poland i PublicisConsultants (PR).

 

O Federacji Polskich Banków Żywności

Federacja Polskich Banków Żywności to organizacja pożytku publicznego zrzeszająca 31 Banków Żywności w całej Polsce. Każdy z nich codziennie odbiera ze sklepów i od producentów niesprzedane, dobre jakościowo produkty, które następnie trafiają do organizacji pomocowych, np. jadłodajni, domów pomocy społecznej, świetlic środowiskowych, noclegowni, hospicjów czy ośrodków wsparcia dla samotnych matek. Tylko w 2020 r. udało nam się przekazać im prawie 40 tys. ton artykułów spożywczych. Poza ratowaniem żywności Federacja zajmuje się edukacją i działaniami mającymi na celu wzrost świadomości ekonomicznych, społecznych i ekologicznych konsekwencji marnowania żywności wśród konsumentów.

O marce WINIARY

WINIARY to marka, która od lat jest gwarancją sukcesu w kuchni. Inspiruje, dostarcza pyszne i proste w przygotowaniu przepisy oraz dzieli się wiedzą na temat zbilansowanych i wartościowych potraw. Produkty spod logo WINIARY to doskonałe połączenie tradycyjnego, polskiego smaku z nowoczesnością. W ofercie marki jest ponad 230 produktów, a wśród nich m.in. zupy, pasty, majonezy, buliony, sosy, dania instant, przyprawy, galaretki, kisiele czy budynie. Więcej informacji oraz kulinarne inspiracje znaleźć można na winiary.pl.